Vizitatori online

Invisible

marți, 24 august 2010

Tort Mica Sirena


Luna aceasta a fost ziua fiicei mele si mi-a dat tema pentru tort: Mica Sirenă! Am încercat eu să o păcălesc, că mai frumos ar fi un tort roz, cu mulţi trandafiri, da de unde ... a ţinut sus şi tare că vrea tort Mica Sirenă, acesta fiind personajul ei preferat din poveşti. Cum anul trecut a avut un tort-prinţesă, nici anul acesta nu a vrut să renunţe la aceste diafane făpturi Disney. In faţa unei negocieri dure, am capitulat!
Şi pentru că era vorba de o adunare a copiilor, am decis că trebuie să fac un tort cât mai sănătos, evitând cremele grele, din unt şi ciocolată. Am ales crema din fructe de pădure, aromată şi răcoritoare. În plus, am hotărât să fac şi o şarlotă de vanilie, care să echilibreze gustul uşor acrişor al fructelor de pădure.

Am avut nevoie de:
1. 1 buc. blat dreptunghiular mare (acesta fiind marea în care se scaldă prinţesa)
2. 1 blat mic, rotund (stânca pe care Mica Sirenă iese din mare pentru a se pieptana, în apă fiind mai greu de făcut asta :)
3. sirop de fructe
4. cremă de fructe de pădure
5. şarlotă de vanilie
6. frişcă pentru decor
7. 1 bucată păpuşă (asta pentru că nu am îndrăznit să atentez la frumuseţea prinţesei, încercând să o făuresc din pasta de lapte praf), tot model Mica Sirenă.
8. pastă de lapte praf.

Blatul dreptunghiular l-am facut din următoarele ingrediente:
1. 11 ouă (pentru a fi sigură că iese blatul destul de înalt, deşi mergeau şi 10 ouă)
2. 11 linguri zahăr
3. 11 linguri pline cu făină
4. 11 linguri apă
5. 2 plicuri cu zahăr vanilinat.

Am procedat astfel:
- am uns şi tapetat o formă de copt dreptunghiulară
- am separat gălbenuşurile de albuşuri
- albuşurile se bat spumă tare cu zahărul, până devin bezea (dacă întorci cu gura în jos vasul în care le-ai bătut, albuşurile nu se mişcă, nu alunecă).

- gălbenuşurile se desfac cu cele 11 linguri de apa, dupa care se adaugă peste albuşuri. Se amestecă uşor cu un tel, prin mişcări de jos în sus, pentru a permite aerului să intre în aluat.
- se adaugă plicurile cu vanilie
- se adaugă făina în ploaie, încorporând-o uşor în compoziţie, prin aceleaşi mişcări de jos în sus. Cand s-a omogenizat bine, asezam compozitia in tava pentru copt.

Se coace blatul la foc mic, aproximativ 50 minute - 1 oră, fără a deschide cuptorul cel puţin 20-30 minute. Îl scoatem din cuptor când trece testul scobitorii (după ce înfigem o scobitoare în blat, aceasta iese curată) şi se dezlipeşte uşor de pereţii vasului în care are loc coacerea.


Blatul mic îl facem din:
1. 4 ouă
2. 4 linguri zahăr
3. 4 linguri apă
4. 4 linguri făină.
Procedăm exact ca şi la blatul dreptunghiular, păstrând totuşi proporţiile. Coacem blatul într-o formă de mici dimensiuni, rotundă, pentru o perioadă mai redusă de timp (35-40 minute).
Pentru crema de fructe de pădure avem nevoie de:
1. 250-300 g fructe de pădure (eu am avut congelate)
2. 500 ml frişcă lichidă
3. 1/2 pachet gelatină granule (4-5 gr.)
4. 150 ml suc de fructe (compot de vişine, în cazul meu)
5. 100 g ciocolată amăruie
6. 150 g zahăr


Procedam astfel:
- punem gelatina la înmuiat într-o jumătate de ceaşcă de compot de vişine; după 10 minute o răsturnăm în sucul de fructe (tot compot de vişine am folosit), care a fost încălzit în prealabil, fiind adus până la punctul de fierbere.
- topim ciocolata pe bain-marie, adaugand şi 1-2 linguri de ulei.
- mixam fructele de pădure pentru a obţine un piure de fructe

- batem bine frişca lichidă şi adăugăm peste aceasta piureul de fructe de pădure şi ciocolata topită.

- omogenizăm totul şi gata: am obţinut crema de fructe de pădure! o dam la rece. Iese peste 1 kg de cremă, din care jumătate umplem tortul iar restul cremei o întindem pe tort.
Pentru şarlota de vanilie avem nevoie de:
1. 125 g zahăr
2. 50 g făină
3. 500 ml lapte
4. 200 ml frişcă
5. 2 ouă
6. 3 plicuri vanilie

Procedăm astfel:
- punem pe foc mic, într-un vas cu fund dublu sau mai gros, cele două ouă şi zahărul; batem cu telul până se dizolvă zahărul.


- faina o amestecăm cu laptele, având grija sa nu rămână cocoloaşe, după care răsturnăm acest amestec peste crema de ou şi zahăr, de pe foc.

- fierbem crema pe foc, amestecând continuu, până compoziţia devine ca o smântână subţire la început, după care se îngroaşa.
- adăugăm (numai dacă dorim şi ne place combinaţia) o mână de nucă de cocos (nuca mea a fost colorată în roşu, ceea ce a dat culoarea roz şarlotei) şi zahărul vanilinat.
- amestecăm totul şi stingem focul.

- după ce şarlota s-a răcit, încorporăm frişca bătută bine şi dăm crema la rece.
Siropul de fructe îl facem din:
1. 1/2 l apa
2. 2 căni zahăr
3. 1/2 l zeamă de compot de vişine
4. 1 esenţă de rom sau 2-3 linguri lichior de cireşe/vişine, etc. (eu am avut afinată).
Procedăm astfel:
- fierbem apa cu zahărul, până ce acesta se topeşte
- adăugăm zeama de compot şi stingem focul
- după ce aproape s-a răcit siropul, adăugăm esenţa de rom sau lichiorul (de care avem la îndemână).

Ar trebui să iasă aproximativ 1 l de sirop de vişine. Dacă nu considerăm că este destul de dulce, putem să mai adăugăm zahăr, după gustul fiecăruia.
Cum facem sirena: dezbrăcăm păpuşa, dupa care îi confecţionăm din pastă de lapte praf coada de sirenă şi sutienul de la costum.

Pentru pasta de lapte praf avem nevoie de:
- 200-250 g lapte praf
- 1 ceaşcă miere
- amidon pentru pudrat mâinile
- coloranţi alimentari (roşu, galben şi albastru, pe care le-amconbinat şi am obţinut culorile dorite).
Pasta de lapte praf se face extrem de uşor, amestecând mierea de albine cu laptele praf, pur şi simplu. Rezultă o pastă, care trebuie frământată bine, pentru a se putea lucra. Dacă dorim să mărim cantitatea de pastă de lapte praf, adăugăm alternativ, în timp ce frământăm, când miere, când lapte praf. Dacă pasta este prea moale, adăugăm lapte praf, iar dacă pasta este prea tare, adăugăm miere în plus. În final trebuie să iasă o pastă omogenă, nici tare, nici moale, elastică, care să poată fi întinsă cu sucitorul.

În timp ce frământăm pasta, o şi colorăm, adăugând coloranţii doriţi. Eu, de exemplu, pentru coada verde a sirenei, am pus un strop de albastru şi câteva picături de galben, şi a ieşit un verde foarte frumos.


Pentru sutienul prinţesei am facut o nouă pastă de lapte praf şi am adăugat puţin roşu; a ieşit o culoare plăcută, roz trandafiriu.

Cum o îmbrăcăm pe Mica Sirenă:
- pasta de lapte praf pentru coada sirenei - adică cea verde - (vedeţi că vă trebuie destul de multă) o frământăm bine şi o întindem între două foi de hârtie de copt (este excelentă pentru această procedură, întrucât pasta nu se lipeşte de ea).

- foaia de pastă de lapte praf trebuie să fie destul de groasă pentru a nu se rupe, dar şi destul de subţire pentru a fi modelată.
- înfăsurăm picioarele păpuşii în scotch pentru a ieşi coada frumoasă, doar până în zona taliei.
- decupăm coada după forma corpului păpuşii, cu foarfeca de bucătărie sau cu un cuţit bine ascuţit şi o lipim la spatele păpuşii.


- finalizăm şi vârful cozii, pe care îl lipim peste partea superioară.


- modelul de solzi de pe coadă îi facem cu vârful unei linguriţe, iar terminaţia cozii o modelăm cu ajutorul unei furculiţe.
bustiera prinţesei o confecţionăm din pasta roz, tăind pasta folosind ca şablon bustiera originală.


- pentru că în dreptul taliei nu se prinsese bine coada, am recurs la un artificiu, confecţionându-i Micii Sirene şi o cingătoare, deşi modelul iniţial nu prevedea şi acest accesoriu.

Cum montăm tortul:
Cu o zi înainte de a ne bucura efectiv de acest tort, facem cele două blaturi, cremele şi siropul, si asamblam tortul, astfel:
- tapetăm cu folie transparentă forma de tort dreptunghiulară.

tăiem blatul dreptunghiular în trei foi de tort.


- aşezăm prima foaie de blat în forma tapetată cu folie şi o însiropam bine. Întindem un strat generos din crema de fructe de pădure.

- aşezăm a doua foaie de blat; o însiropăm şi întindem toată crema de vanilie.
- aşezăm şi a treia foaie de blat şi o însiropăm.
- acoperim blatul umplut astfel cu folie transparentă şi îl dam la frigider până a doua zi.

Procedăm la fel şi cu micuţul blat rotund, cu diferenţa că pe acesta îl tăiem doar în două felii.

Îl însiropăm, de asemenea, umplându-l cu cremă de fructe de pădure (cu totul, trebuie să folosim 1/2 din cantitatea de cremă din fructe de pădure, restul păstrându-l pentru ormat tortul) şi îl înfăşurăm în folie transparentă (pentru a nu împrumuta mirosurile din frigider, şi pentru a putea fi scos mai uşor).
A doua zi scoatem blatul dreptunghiular din forma sa şi îl aşezăm pe un platou încăpător, iar peste acesta fixăm blatul cel mic (cu puţină cremă), într-un capăt al tortului.
Întindem ce a mai rămas din crema de fructe de pădure, atât peste blatul cel mare, cât şi peste cel mic.
Mai batem 250-300 ml frişcă lichidă şi o colorăm albastru (culoarea mării), după care o întindem peste tort, dându-i o formă neregulată din lama cuţitului, ceea ce ar trebui să reprezinte valurile mării.

Blatul cel mic îl îmbrăcăm în pastă de lapte praf (mai facem deci o compoziţie separată, pe care o colorăm în galben, pentru a simula imaginea unei stânci) şi aşezăm sirena pe acesta. A fost singura poziţie pe care am reuşit să o obţin în aşezarea Micii Sirene, întrucât aceasta era destul de rigidă şi nu am vrut să îi stric coada. Am dat tortul la frigider.
In ziua următoare, chiar în ziua petrecerii, când m-am trezit de dimineaţă, am avut neplăcuta surpriză să constat că pasta de lapte praf de pe stanca prinţesei începuse să se topească şi să se prelingă pe tort, riscând să compromită tot.
Am înţeles că fusese greşeala mea, întrucât am rămas fără lapte praf la îmbrăcarea blatului mic şi am folosit în schimb zahăr pudră. Acesta se topea, firesc, în contact cu umezeala cremei. În disperare de cauză am mai bătut puţină friscă şi am acoperit dezastrul, simulând astfel spuma mării, care se adună în jurul stâncilor.

Ce să vă spun... nu a fost uşor să fac un astfel de tort; a fost o aventură şi un efort considerabil, dar a meritat din plin! La petrecere, atât cei mici cât şi cei mari au fost impresionaţi de tortul cu Mica Sirenă, iar ce este mai important pentru mine, copila mea va avea amintirea cea mai plăcută de la aniversarea celor 7 anişori, când i s-a îndeplinit dorinţa, şi a avut lumânările aniversare pe tortul cu prinţesa iubită.
P.S. - Multumesc mult, scumpă mamă, pentru ajutorul pe care mi l-ai dat la acest tort, în confecţionarea hainelor prinţesei! ... Mama tot mamă rămâne, indiferent de vârstă!





















































Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu