Vizitatori online

Invisible

miercuri, 13 octombrie 2010

Fructele proaspete sau uscate - tot un deliciu!



Frucele si legumele ... toată lumea ştie că sunt cele mai sănătoase, nu-i aşa? Teoretic, pentru că practic mai toţi găsim altceva de ronţăit decât un măr sau un morcov, şi de aici - în timp - apar cele mai multe probleme. Probleme pe care s-ar putea să nu le mai putem remedia ulterior!

Eu nu vorbesc ca o mare consumatoare a acestor poame binecuvântate, deoarece provenind dintr-o familie săracă - în care fructele erau aproape un lux - şi în care părinţii nu mă rugau să mănânc fructe îmbiindu-mă cu fructierele pline (aşa cum mai fac eu cu copiii mei), nu am avut parte de o educaţie adecvată în ceea ce priveşte o nutriţie echilibrată. Astfel că singurele fructe pe care îmi aduc aminte că le consumam, erau câteva caise sau mere verzi furate de pe la gardurile vecinilor (nu sunt mândră de asta, dar cred că aşa sunt copiii!) ori agudele când se coceau şi cădeau din aguzii plantaţi pe marginea şoselelor. Însă cu trecerea timpului, lipsa consumului de alimente vii şi-a spus cuvântul, eu având un sistem imunitar slăbit mai tot timpul, anemie şi suferind de constipaţie cronică, stare care s-a accentuat în timpul celor două sarcini. Aşa că a trebuit să iau medicamente, însă astea nu te ajută decât temporar, prin tratarea efectelor şi nu a cauzelor, aşa cum ar fi trebuit. Am înţeles că trebuie să îmi schimb stilul de viaţă când mama mea mi-a împărtăşit un secret al ei pentru o digestie bună, un pont pe care l-a aflat lucrând în Italia, şi anume: când ne trezim dimineaţa, pe stomacul gol, să consumăm un fruct, de preferinţă un fruct cu pulpa tare (măr, pară, ananas, piersică), care să conţină cât mai multă celuloză, substanţă grosieră care ajută enorm la digestie, împingând din colon rezidurile care stagnează aici. De aici efectul de detoxifiere a organismului, care ne îmbunătăţeşte în mod simplu şi real starea generală de sănătate.


Mi se părea ciudat să o văd pe mama consumând la prima oră câte un fruct, când eu beam doar o cafea, însă prin puterea exemplului, am început să o imit. Nu am înţeles cât de eficient este un astfel de gest decât atunci când i-am simţit efectele benefice şi am început să pierd kilogramele care mă deranjeau. Aşa că vă recomand la rândul meu să consumaţi fructe, dacă nu dimineaţa, macar între mese sau pe parcursul zilei. În funcţie de toleranţa stomacului fiecăruia (dacă nu produc balonare), consumaţi fructe şi seara, când simţiţi nevoia de a mai gusta ceva din frigider. Pentru asta este recomandat să aveţi fructierele pline şi aşezate strategic în mai toate punctele de interes ale casei (bucătarie, sufragerie şi chiar dormitor). Nu uitaţi că adoptând un astfel de comportament, veţi da un exemplu foarte bun şi copiilor, care, oricât le-ai spune să mănânce fructe, nu o fac, însă văzându-i pe părinţi, imită în mod natural obiceiurile alimentare ale acestora.




Ştiu, veţi spune că nu vă plac fructele sau mai ales legumele, că nu le puteţi consuma, însă vă sugerez să o faceţi mai întâi forţat, pentru a obişnui organismul cu gustul acestora. Mai apoi veţi începe să consumaţi cu plăcere merele sau morcovii, măcar din automatism. Puteţi consuma fructele ca atare sau în salată, pentru mai multă savoare. Eu, de exemplu, cu ocazia marilor sărbători (Crăciun sau Paşte), când gătim atâtea mâncăruri gustoase dar şi greu de digerat, fac întotdeauna şi o salată de fructe, pe care o consum cu familia când simţim că ne vine rău de la atâta proteină.




De asemenea, în special seara, când privim la televizor şi simţim nevoia de a ronţăi ceva, vă recomand cu căldură să înlocuiţi cipsurile din comerţ cu fructele proaspete sau uscate (caise, curmale, prune, smochine, stafide, mere, ananas, dar şi alunele, nucile, fisticul, arahidele, migdalele, etc.).

Fructele proaspete sunt cele mai indicate, însă şi cele deshidratate sunt minunate, prin aportul de vitamine şi minerale pe care îl aduc organismului. Însă în cazul fructelor uscate trebuie să avem grijă, pentru că în exces acestea pot îngrăşa (se spune, de exemplu, că un pahar plin cu nuci echivalează din punct de vedere caloric cu un pahar plin de ulei). Astfel, deşi au efecte anticancerigene şi depurative dovedite, fructele uscate trebuie consumate cu moderaţie (cam câte un pumn de fructe odată).



Mai jos vă ofer câteva informaţii utile despre fructele deshidratate, de care este bine să ţineţi seama, pentru că sunt sfaturile specialiştilor.


Fructele uscate - Cum te poti bucura de ele?
În porţii mici, preferabil la micul dejun, cu cereale, müsli, brânză sau iaurt.
Principatul atu al fructelor uscate este că se găsesc tot timpul anului. Şi sunt gustoase! Şi totuşi
pe vremuri, fructele erau uscate (deshidratate) în scopul de a fi conservate şi consumate în timpul iernii. Bunicii le spuneau poame! Acum acestea se găsesc tot anul în magazine şi încearcă să le ia locul celor proaspete. Se utilizează atât fructele cu miez (caise, prune, pere), cât şi numai cojile (portocale, lămâi, pepene).


Avantajele oferite de fructele uscate: conţin glucide, săruri minerale şi fibre. Datorită conţinutului mare de fibre, sunt bune pentru cei care au probleme cu tranzitul intestinal leneş(prunele fiind adeseori utilizate ca laxativ).

Fiind bogate în zaharuri (îin special stafidele şi curmalele), le sunt utile sportivilor şi persoanelor ce depun efort fizic susţtinut, deoarece acestea furnizează rapid organismului o cantitate importantă de energie.

Dezavantaje: sunt foarte bogate în calorii (de ex., in 100 g de măr se gasesc 67 calorii, iar 100g de mere confiate contin 239 de calorii). De aceea, diabeticii şi persoanele care doresc să slăbească trebuie să le excludă din alimentaţie!

De reţinut:

Fructele confiate au utilizări alimentare dintre cele mai diverse şi atractive, unele din ele chiar neobişnuite, intrând în compoziţia următoarelor alimente:
- dulciuri-checuri, cozonaci, biscuiţi, fursecuri, etc.
- salate
- mâncărurile cu ciuperci
- sarmale
- omlete sau sosuri.


Aşadar, în loc de o dietă anume, eu vă recomand să vă schimbaţi stilul de viaţă şi să consumaţi cât mai multe alimente vii. Deşi efectul scontat va fi obţinut mai greu, acesta este mai de durată şi mult mai sigur decât folosirea unor adjuvanţi de origine chimică (pilule pentru slăbit, ceaiuri extrem de diuretice, care pot să ne golească efectiv de mineralele din organism, etc.).

Şi special pentru doamne şi domnişoare (cele care nu suferă de gastrită sau alte afecţinuni digestive): nu uitaţi să consumaţi cât mai mută apă plată zilnic, de preferat cu lămâie, pentru că efectul acestui fruct este garantat. Astfel, dincolo de arderea grăsimilor, lămâia ajută la detoxifierea organismului şi la creşterea tonusului psihic.




De asemenea, vă recomand cu multă căldură să consumaţi cel puţin un ceai pe zi, acesta fiind un balsam pentru corpul şi sufletul nostru.


Eu iubesc ceaiul şi cred că este una dintre cele mai speciale băuturi, tocmai datorită simplităţii sale şi a efectului benefic pe care îl poate asigura, chiar şi în cel mai umil lăcaş de pe acest pământ!
Vă doresc aşadar multă sănătate şi înţelepciune în alegerile pe care le faceţi, atât alimentare cât şi în celelalte aspecte ale vieţii!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu