Vizitatori online

Invisible

duminică, 3 octombrie 2010

Tort "Balerină"




Acest tort a fost o tentativă de a bucura fetiţa unei prietene, care şi-a dorit de ziua ei un tort "Balerină", tema petrecerii fiind balerinele. Nu ştiu cât de mult seamănă cu o balerină dar eu m-am străduit să iasă şi, sincer vorbind, nu ştiu câţi dintre noi ar fi găsit o soluţie împotriva gravitaţiei şi ar fi putut suspenda fustiţa balerinei în aer. Oricum, fetiţa în cauză a fost încântată iar mama acesteia şi invitaţii de la petrecere m-au felicitat pentru gustul tortului, pe care l-au găsit foarte bun. Pentru cine doreşte să încerce o astfel de experienţă, vă ofer reţeta tortului şi etapele în care acesta a fost creat.

Pentru început, m-am gândit la cum să fac tortul şi am căutat pe internet idei, desigur. Am găsit în general balerine gânditoare, care se odihneau, create din marţipan, modelate cu mai mult sau mai puţin talent. Exclus din start, pentru că nu aş fi putut modela chipul unei balerine, ci aş fi putut eventual să îl mutilez pe veci! Nu am talent şi răbdare, aşa că am hotărât să folosesc o frumoasă Barbie din comerţ, care nu ridică problema fizionomiei, iar eu să mă ocup doar de rochia acesteia. Şi nu a fost tocmai simplu nici asta, să ştiţi!
Am ştiut că rochia trebuie să aibă volum, ca să semene măcar cu una de balerină. Aşa că am hotărât să fac două blaturi, unul cu vanilie iar celălalt cu cacao (unul alb şi unul maro), pe care să le suprapun.


Pentru blat am avut nevoie de:
1. 8 ouă
2. 8-9 linguri de zahăr (dacă sunt lingurile mai mici avem nevoie de 9 linguri de zahăr, dacă sunt mai mari: de 8)
3. 8-9 linguri de făină (cântărim şi adăugăm făina exact ca la zahăr, în funcţie de mărimea lingurii)
4. 8 linguri de apă (câte ouă folosim)
5. 1 esenţă de vanilie.



Modul cum procedăm pentru pregătirea blatului alb l-am redat la fiecare reţetă de blat de tort postat pe blog, dar revin şi de această dată (pentru ultima dată, sper!):
- separăm ouăle (care trebuie să fie proaspete şi musai la temperatura camerei, aşa că le scoateţi din frigider cu aproxim. două ore înainte)
- batem foarte bine albuşurile cu un praf de sare iar apoi adăugăm zahărul (nu chiar de la început) în ploaie şi mixăm până ce acesta s-a topit iar compoziţia devine lucioasă, ca de bezea; dacă ouălele s-au bătut, atunci acestea şi-au mărit volumul şi devin o spumă tare (dacă nu s-au bătut, este de rău: adică blatul nu va creşte, aşa că trebuie să adăugăm praf de copt);




- amestecăm gălbenuşurile cu 8 linguri de apă şi le turnăm peste albuşuri, amestecând compoziţia cu ajutorul unui tel, de jos în sus;



- adăugăm şi făina în ploaie, amestecând la fel, de jos în sus (dacă ouăle nu s-au bătut bine, adăugăm 1/2 plic de praf de copt, pe care îl amestecăm cu făina)
- în final adăugăm şi esenţa de vanilie;
- tapetăm o formă rotundă de tort cu hârtie de copt şi turnăm compoziţia pentru blat;


- coacem blatul în cuptorul preîncălzit, aproximativ 45-55 min., până ce trece testul scobitorii şi se desprinde uşor de marginile formei;


- scoatem de la cuptor, îndepărtăm hârtia de copt şi lăsăm blatul la răcit, eventual pe un grătar.



Le fel procedăm şi cu blatul maro, cu menţiunea că adăugăm şi două linguri pline cu cacao (pe care o amestecăm cu făina).




Siropul în facem din 1/2 cană de zahăr, pe care o ardem într-o cratiţă, până devine caramel (nu trebuie să se ardă prea tare). Adăugăm 1 litru de apă şi încă o cană de zahăr (dacă nu este suficient de dulce, mai puteţi adăuga zahăr). Fierbem siropul până ce zahărul s-a topit complet iar apoi stingem focul şi adăugăm sucul de la o jumătate de lămâie şi 1 sticluţă esenţă de rom. Lăsăm siropul la răcit.


Am decis, de asemenea, să fac două tipuri de cremă: de cocos şi de ciocolată.
Pentru crema de cocos avem nevoie de:
1. 2 oua
2. 6 linguri zahar
3. 100 g nuca de cocos
4. 500 ml lapte
5. 3 linguri amidon
6. 250 ml frisca lichida
7. 1/2 pachet gelatina granule.


Procedăm astfel:
- în primul rând, când începem să pregătim ingredientele pentru a face blaturile, fierbem 1/2 l lapte iar în momentul în care a dat în clocot, adăugăm 100 g nocă de cocos, acoperim vasul cu laptele şi stingem focul. Acest amestec trebuie lăsat la infuzat câteva ore (până ajungem să pregătim crema de cocos) iar din el rezultă laptele de cocos.


- dizolvăm 1/2 plic de gelatină granule în 4 linguri de apă şi o lăsăm aşa 15 min., după care aşezăm vasul în care avem gelatina (o ceaşcă, de exemplu) într-un alt vas, mai încăpător, în care am pus la încălzit - pe foc mic - apă (sistemul bain-marie), pentru a se topi gelatina; lăsăm gelatina pe foc fără a-i pemite însă să clocotească, deoarece nu mai are efect dacă a ajuns la punctul de fierbere (oricum, se va topi foarte repede);
- când dorim să preparăm crema de cocos, strecurăm laptele în care am infuzat nuca de cocos şi îl punem din nou la încălzit.
- batem ouălele cu zahărul până ce acestea îşi vor dubla volumul;
- mixăm în continuare şi adăugăm peste ouă amidonul şi laptele încălzit, având grijă să nu se formeze cocoloaşe;


- punem vasul cu şarlota formată pe foc şi fierbem 2-3 min. la foc mic, până ce crema se leagă, ca o ciulama;
- dăm vasul la o parte ş lăsăm crema să se mai răcorească;


- adăugăm gelatina lichidă şi esenţa de vanilie şi amestecăm bine;
- adăugăm şi 250 ml frişcă lichidă, bătută bine, amestecăm şi dăm crema la rece până ce o vom folosi la umplutul blaturilor.



Crema de ciocolată o facem la fel ca pe cea de cocos, cu menţiunea că laptele de cocos va fi înlocuit cu lapte simplu, iar odată cu amidonul adăugăm şi 2-3 linguri de cacao. De asemenea, în loc de vanilie adăugăm esenţă de rom în final. Amestecăm şi şarlota de cacao cu 1/2 plic gelatină lichidă şi cu 250 ml frişcă lichidă.




Este important ca să facem blaturile şi cele două creme cu o zi înainte de a monta tortul efectiv.
- Tăiem fiecare blat în câte trei foi. Formăm două torturi însiropând blaturile şi umplându-le cu cremă dar alternând culorile astfel: o foaie de blat alb - un strat de cremă de ciocolată, o foaie de blat maro - un strat de cremă albă de cocos, etc., până ce terminăm cu toate straturile.

- îmbrăcăm două forme de tort sau doar pe cea în care am copt blatul (daca nu avem decat o astfel de forma) in folie de plastic, pentru a usura detasarea tortului din forma.


- aşezăm blaturile umplute cu crema în forme de tort (cea originală şi încă una la fel, sau faceţi ca mine: puneţi un blat umplut deja la figider, în forma originală, pentru câteva ore, până ce crema se încheagă bine; scoateţi-l apoi din formă şi lăsaţi-l înfăşurat doar în folia de plastic, pe un platou, tot la frigider, după care aşezăm şi cel de-al doilea tort în aceeaşi formă şi îl dăm la rece până a doua zi).



- scotem a doua zi cele doua tortuleţe şi le aşezăm unul peste celălalt, lipindu-le printr-un strat de frişcă.


- ungem tortul cu frişcă pe lateral şi facem pasta de zahăr, din: 1/2 plic gelatină dizolvată şi lichidă, 1 lingură energizant sau miere de albine, aproape un pachet de zahăr pudră "Mărgăritar" şi colorant alimentar roşu.



- preparăm pasta de zahăr astfel: în gelatina lichidă adăugăm 1 lingură plină de miere şi omogenizăm; pigmentăm cu colorant roşu pasta, până ajungem la culoarea dorită (roz, în cazul meu) şi frământăm bine pasta adăugănd treptat zahărul pudră, până ce pasta devine ca o cocă potrivit de tare; întindem pasta de zahăr cu ajutorul unui sucitor, astfel încât să obţinem o foaie potrivit de groasă (atenţie: dacă foaia este prea subţire se va rupe, iar dacă este prea groasă, se va utiliza cu greutate).


- colorăm cei 500 ml de frişcă lichidă în nuanţa dorită şi o batem cu mixerul bine, dar nu foarte tare căci nu mai poate fi folosită la ornat (frişca trebuie să aibă o consistenţă mai moale, mai cremoasă, deci nu trebuie să stea "băţ"), după care ornăm cu ajutorul unui şpriţ partea laterală a tortului (care ar trebui să reprezinte marginea fustiţei balerinei).

Atenţie: vă recomand sa faceţi pasta de zahăr ultima sau după ce aţi făcut-o, să o acoperiţi cu o folie de plastic, întrucât se usucă foarte repede şi crapă!
- decupăm pasta de zahăr după mărimea formei în care am copt blatul de tort şi tăiem o foaie, care va veni peste tort; pe acesta o lipim de blat după ce l-am uns pe acesta cu puţin energizant sau miere de albine;
- retuşăm marginea tortului cu încă un rând de frişcă, care să acopere marginea neregulată a pastei de zahăr;
- peste stratul de pastă de zahăr întindem un strat subţire de miere sau energizant, pentru a-i conferi un luciu plăcut.
- facem cu ajutorul unui cuţit bine ascuţit o incizie în mijlocul tortului şi introducem păpuşa, ale cărei picioare le-am strâns foarte bine cu scotch (eu la acest moment - vă mărturisesc - am constatat că păpuşa are picioarele inadmisibil de lungi, adică îi cam rămânea fundul afară din tort, aşa că am fost nevoită să recurg la măsuri extreme: adică i-am amputat picioarele şi am introdus doar trunchiul în tort; dar staţi liniştite, copiii nu au aflat asta şi nu au bănuit chinul păpuşii, care a zâmbit tot timpul imperturbabilă, ca o adevărată balerină, care trece cu demnitate delicată peste toate suferinţele fizice!).


- în final m-am umplut de nervi pentru că mi-a cedat şpriţul pentru ornat, am folosit altul şi nu a fost bun, mi s-a întărit exagerat frişca şi a trebuit să bat alta, etc. etc... aşa că dantela rochiei balerinei nu a ieşit tocmai delicată, însă eu am făcut tot ce am putut.



Oricum, după toate peripeţiile, tortul a fost plăcut de cei care l-au solicitat şi mi s-a comunicat faptul că fost şi gustos. Cred lumea pe cuvânt, pentru că eu nu am mai simţit niciun gust când am servit dintr-o bucăţică, după atâtea creme, sirop, frişcă, zahăr, energizant....
Vă ofer şi o imagine cu secţiunea tortului:


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu