Vizitatori online

Invisible

sâmbătă, 30 octombrie 2010

Tort pentru Cipi


Acest tort preparat cam în grabă dar gustos - mi s-a comunicat ulterior! - l-am făcut pentru şi în cinstea năşicului nostru Ciprian, unicul fiu al naşilor noştri, cu ocazia plecării lui din ţară către tărâmuri mai promiţătoare. Ciprian este un tânăr deosebit, peste care bunul Dumnezeu a revărsat o mulţime de calităţi (este şi frumos, şi deştept şi devreme acasă, dar mai ales este un tip responsabil, care ştie exact ce vrea de la viaţă). Astfel, Ciprian a terminat facultatea de medicină - este deci mândria familiei extinse! - însă negăsindu-şi în ţară un loc de muncă decent, a preferat să emigreze, plecând să lucreze în Ţara Galilor. Nici nu ştiu exact pe unde este aceasta, însă sunt sigură că acolo îi va fi mult mai bine lui Ciprian, care, ca orice tânăr ce s-a pregătit temeinic şi îşi doreşte o viaţă mai bună, a ales singura soluţie viabilă pentru viitorul lui. Naşa m-a rugat să îi fac câteva prăjituri pentru masa festivă de "la revedere!", însă eu am considerat că Ciprian merită un tort şi astfel a ieşit acest produs, despre care am auzit că a fost pe gustul mesenilor. Este un tort simplu, făcut cu blat de cacao şi cremă din praf de budincă şi frişcă, glazurat şi ornat cum m-am priceput şi eu, fiind în criză de timp.

Avem nevoie de un blat cu cacao, făcut din:
1. 8 ouă (ale mele au fost cam mici, aşa că am folosit 9)
2. 8-9 linguri zahăr
3. 7 linguri făină
4. 2 linguri cacao.

Procedăm astfel:
- separăm ouăle;

- batem foarte bine albuşurile cu un praf de sare, până ce acestea devin ferme (când răsturnăm vasul cu gura în jos, albuşurile nu se mişcă, nu curg);

- gălbenuşurile le desfacem în 9 linguri de apă, după care le adăugăm peste albuşul spumă, omogenizând compoziţia prin mişcări uşoare, de jos în sus (folosim un tel pentru bătut);

- adăugăm apoi cacaoa cernută şi făina treptat (făina trebuie şi ea cernută), amestecând la fel, de jos în sus;

- punem compoziţia într-un vas tapetat cu hârtie de copt şi coacem 45-45 min. la foc mic, până ce blatul trece testul scobitorii; după ce am scos blatul de la cuptor, îl lăsăm la răcit.

Notă: aveţi grijă ca ouăle să fie la temperatura camerei, altfel este posibil să nu se bată sau să nu crească blatul, aşa cum mi s-a întâmplat mie!

Facem un sirop din 1/2 cană zahăr pe care îl punem la caramelizat într-o cratiţă, la foc mic. După ce s-a topit, adăugăm 500-800 ml apă şi încă 1 cană de zahăr, amestecând până la omogenizare. După ce s-a topit zahărul, stingem focul şi adăugăm şi 1 esenţă de rom. Atenţie: gustaţi siropul şi dacă vi se pare că nu este destul de dulce, mai puteţi adăuga zahăr după gust.

Preparăm două creme, folosind:
1. 1 budincă cu gust de vanilie
2. 1 budincă cu gust de caramel
3. 250 ml fişcă lichidă - bătută bine
4. 1 l lapte (pentru prepararea budincilor)
5. 8-10 linguri zahăr
6. 1 plic gelatină alimentară
7. 1 plic cafea instant.

Procedăm astfel:
- împărţim în cantităţi egale gelatina şi o punem la înmuiat în două ceşti (pentru cele două creme) pentru 10-15 min.; aşezăm apoi cele două ceşti la fiert - pe sistemul "bain-marie" - într-un vas cu puţină apă (care trebuie să ajungă până la 2/3 din înălţimea ceştii) la foc mic; când gelatina a devenit lichidă dar nu a ajuns la punctul de fierbere, o luăm de pe foc;
- preparăm cele două budinci conform instrucţiunilor de pe ambalaj şi le lăsăm la răcit;

- batem bine frişca şi o împărţim în două părţi egale, după care o adăugăm peste cele două budinci, amestecând bine pentru omogenizare;




- adăugăm şi gelatina peste creme, amestecând bine;
Notă: budinca de vanilie mi s-a părut "prea cuminte" pentru un tort pentru adulţi, aşa că am adăugat 1 plic cafea instant, dizolvat în prealabil într-o lingură cu apă fierbinte!

Cum montăm tortul:
- tăiem blatul de tort în două foi;
- din păcate, blatul nu a crescut prea mult pentru că am folosit ouă reci, aşa că cele două foi le-am tăiat pe jumătate şi le-am suprapus pentru a ieşi un tort înalt;

- umplem blatul cu cele două creme intercalându-le: un strat cremă de ness, apoi un strat cremă de caramel, fără a uita să însiropăm bine foile de blat; eu am îmbrăcat în folie de plastic forma în care am copt blatul şi am aşezat tortul în aceasta, pentru a nu se scurge crema, după care am strâns bine folia pentru ca tortul să capete o formă fermă iar cremele să rămână la locul lor;


- lăsăm peste noapte tortul în folie, la frigider; a doua zi, îl scoatem din folie şi îl aşezăm pe un platou;
- eu am ornat tortul cu glazură formată din: 100 ml frişcă lichidă, 3 linguri cacao (am rămas în pană de ciocolată) şi un cub unt (cam 30 g); punem pe foc mic toate ingredientele, amestecând în continuu până se topeşte untul şi se îngroaşă glazura (glazura nu trebuie să ajungă la punctul de fierbere, căci altfel se strică);
- când glazura s-a răcit, o turnăm peste tort şi o nivelăm frumos;

- în criză de timp şi de inspiraţie, am recurs la deja clasicii trandafiri din sugus, căci aveam câteva astfel de caramele prin casă (fiecare caramea se taie în două şi se întinde cu sucitorul, formând astfel petalele de trandafiri, pe care le aşezăm una peste alta sau una după cealaltă, cum doriţi să spuneţi, până ce formăm trandafirul; această tehnică este mult mai simplu de realizat decât pare şi nu necesită aptitudini speciale de cofetar) şi am postat un mesaj de adio pentru Cipi, din frişca rămasă.


Nu ştiu dacă este un tort foarte aspectuos, dar faptul că a bucurat pe cei care l-au gustat pentru mine reprezintă cea mai bună răsplată.
Încă odată: îţi doresc drum deschis şi o viaţă fericită, dragul nostru Ciprian (alintat Cipi)!!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu